NVG Congres

NVG Congres viert 25-jarig jubileum en organiseert inspirerend congres.

 

NVG Robert Jan Derksen

Op 17 februari j.l. was het NVG-congres met dit jaar als thema “het Juiste Spoor”. Geheel passend in het thema werd deze dag georganiseerd in, wat vroeger een rangeerterrein was, De Rijtuigenloods te Amersfoort

De voorzitter van de NGF de heer Zelsman, directeur DGTF education Centre Edward Verstraten en voormalig DGTF-bestuurslid René Imthorn werden welkom geheten door de NVG, een van de belangrijke spelers van de EOGCA in golfbaan exploitatie in europa. Samen met meer dan 240 andere deelnemers beleefden zijn een inspirerende dag.

Uit handen van de voorzitter Tinus Vernooij ontving Marcel Welling een oorkonde voor zijn voor zijn verdiensten. Dankzij de tomeloze inzet van Marcel en al zijn medewerkers is het te danken dat golf in het lage btw-tarief zit in plaats van het hoge tarief.

Lodewijk Klootwijk, directeur van de NVG, trapte af met het onderwerp “stand van zaken in de golfbranche” en besprak enkele trends en innovaties. Zoals bijvoorbeeld dat het aantal 18 holes rondes in Noord-Brabant was toegenomen, maar in andere regio’s niet. Muziek in de golf buggy? En afsluitend bepaalde hij ons erbij dat we in een unieke sector werken: “Wetenschappelijk gezien leven mensen langer als zij duurzame relaties hebben. En dat is nu net waar het om gaat. Wij in de golfbranche werken aan het creëren van relaties en helpen mensen daarom gelukkiger en langer te leven.”

Dr. Roeland Dietvorst, directeur van Neurolabs, nam ons vervolgens in sneltreinvaart mee in een reis door het brein. Sporen we wel? Was zijn thema. En liet ons zien waarom mensen eerder geneigd zijn te kiezen voor het enen product dan het andere. Dat we meer onbewust kiezen met ons oerbrein en achteraf onze keuze verklaren met het jongere gedeelte van onze hersenen, het redeneerbrein. Roeland wist een brug te slaan tussen wetenschappelijke inzichten en “day to day” sales & marketing. Een brede mond met een lach erop, goed gekleed met een mooi maar bescheiden logo en een collecte bedrag bij de hartstichting ligt zo maar 60 % hoger, dit was een van de vele voorbeelden.

Etienne Verhoeff & Kyra van Leeuwen van Start2Create stelden ons de vraag of gasten zich nog wel welkom voelden op onze golfbaan? Sterker nog, hoe weet jij hen te verassen? Hoe komen management, club, horeca en golfprofessionals samen tot een gastvrije golfbaan, waar golfers zich welkom voelen en terug willen komen? T.E.A.M. = Together Everyone Achieves More!

Firma de Enk Baanonderhoud met volledig geautomatiseerde maaimachines, die werken als spelers niet op de baan zijn. We were impressed!

Vanuit Denemarken was Jonas Meyer Jensen van de Deense Golf Federatie overgevlogen. Jonas deelde de resultaten met ons van een pilot waarbij de klanttevredenheid systematisch wordt gemeten en in beeld wordt gebracht. Het is ondermeer belangrijk om te weten hoe hoog het aantal “promotors” binnen je golfclub is en hoe hoog het aantal leden is wat van plan is om binnen 2 jaar te stoppen met hun lidmaatschap. En natuurlijk hoe je deze getallen kunt beïnvloeden.

Hans Schuurman van Skills Team, de grootste online opleider van Nederland, benadrukte in zijn pleidooi dat klantentevredenheid begint bij het team van medewerkers. Zij maken het verschil. En dus is investeren hierin de beste investering die een golfbaan kan doen. Interessant te vermelden dat gewerkt wordt aan een onlinecursus voor golfbaan managers. (Red.: ook iets voor golfleraren?)

De NVG-innovatie award ging dit jaar naar Michel de Meijer met zijn Jurassic Golf Adventure Park Gouda. Een gewaagde investering die in 3 jaar moet worden terugverdiend. Goede 2e waren overigens de eigenaars van golfbaan Welschap. Zij lieten zien hoe een bestaand product met beperkte middelen in een nieuw jasje kan worden gestoken, en daardoor interessanter wordt voor een bepaalde doelgroep. Donderdagavond is op Welschap “disco op de drivingrange”.

Robert-Jan Derksen kreeg uit handen van NVG-voorzitter Tinus Vernooij de NVG Award 2016 uitgereikt. De NVG heeft gemeend Robert-Jan Derksen de award toe te kennen vanwege zijn positieve invloed op golf in Nederland. Door zijn uitstekende spel met twee overwinningen op de European Tour en uitstekende resultaten in de worldcup is Robert Jan een voorbeeld voor aankomende golfspelers en heeft hij veel media-aandacht op golf weten te richten. Maar bovenal is de “smiling dutchman” een lopend reclamebord voor golf zowel binnen als buiten Nederland.

De DGTF is er trots op dat Robert Jan Derksen op 7 maart samen met Timothy Beumer van Trackman een Seminar geeft op GC de Scherpenbergh, albaweg 43, Lieren (bij Apeldoorn).

Al met al zijn we de NVG dankbaar dat wij ook dit jaar weer deel mochten nemen aan dit congres. Immers wij als golfleraren maken deel uit van het team dat de golfer elke dag ontvangt en bedient op de mooiste plekjes van Nederland. Laten we ons zelf afvragen hoe wij op onze plek (vernieuwend) kunnen bijdragen aan het golfplezier van anderen, ook onze klanten.

Renee Imthorn, oud VZ vereniging DGTF.

Zie voor een volledige overzicht van de sprekers en hun presentaties:

www.nationaalgolfcongres.nl/sprekers .