Masterclass-2018-december

Masterclass opleiding van de Dutch Golf Teachers Federation

 

Beleving van de studenten

 

In opdracht van Edward Verstraten, directeur van het education centre DGTF, werd de masterclass opleiding in Engeland gegeven op de Golfbaan Selsdon park in Croydon. De leiding was in handen van Peter Hudson en Marco van Maaren.

 


Masterclass 2018 12 teachers

 

 

 

In december 2018 hebben Bert Blotenburg, Reinier Touw en Cor Visser het eindexamen afgelegd. Alleen de bestudering van de European Golf Associasiton moet nog voltooid worden.

 

Eerst vond een evaluatie plaats over de kwaliteiten die de cursisten in de afgelopen jaren hebben verworven. Daarna volgde een inventarisatie van de kennis die in de examenweek werd gegeven en de daarbij behorende opdrachten, zoals ‘non-directional and instinctive coaching skills’, ‘effectieve lessen structuren’, ‘het effect van pre-shot routine’ en ‘het begrijpen van The Golfing Machine, inclusief het toepassen van de versnellingen en daarvoor het gebruiken van de verschillende swingmodellen’.

Een belangrijk topic is altijd dat de golfleraar de klant een betere swing wil leren, maar dat de klant alleen beter wil spelen en scoren in de baan. De klant moet zelf leren voelen wat er misgaat in de swing of ervaren dat de bal niet de juiste richting of lengte heeft.

De verkregen inzichten zijn uitdagender dan voorheen en sluiten aan bij de level III opleiding. Het gaat erom overeenkomsten te zoeken in leerprogramma’s.

 

Voor klanten zit de nuance in de manier waarop zij de golfbaan kunnen spelen. Daag hen uit door ze te leren hoe je de baan beter kan spelen. Dat kan door veel vragen te stellen aan de klant, complimenten te geven en begrijpelijke instructie te geven. Vragen als: ‘Hoe ben je opgelijnd?’ en ‘Wat is je doel, of waar wil je zijn in de top van de backswing en de schouderdraai?’. Vergeet nooit dat 80% van je leerlingen in de war raakt door de instructies van de coach. Probeer met je klant zo snel mogelijk een lesprogramma op te stellen van drie maanden. Controleer het mind management in de baan. Motiveer en speel zelf niet mee.

 

In de volgende dagen werden items als het gevoel en pre-shotroutine uitgebreid behandeld. Ook speelde het Aimen (doel) een belangrijk rol. Oplijnen, aimen en set-up zijn aan elkaar verbonden, maar zullen los van elkaar aangeleerd moeten worden. Jack Nicklaus zei ooit: ‘For most of the golfers the fault is already made before the shot has been done.’ En ook: ‘Golf is the most complicated game so make it clear for your student.’ Gebruik de kwaliteiten van de klant die hij of zij al in zich heeft.

 

Golf: het langste gereedschap, de kleinste bal, de grootste afstand en het kleinste doel. Daarom is golf een van de meest onderschatte sporten in de wereld. Hoe compacter de beweging, hoe minder kans op inconsistentie.

Clubface – clubhead – clubshaft. De drie elementen die bepalen hoe je de bal raakt. Als face/head niet goed zijn, kun je werken aan de plane (shaft). ‘Keep it on plane!’

 

Het was belangrijk om elkaar te coachen. Toen bleek dat het lastig is om je als leraar open te stellen voor aanwijzingen van een ander. We hebben veel swingmodellen behandeld.

 

Ons belangrijkste credo: Je kunt een klant beter laten golfen, waarbij je er niet aan ontkomt de swing aan te passen. Maar je wil zo min mogelijk aan die swing veranderen. Wel wil je de set-up en motovatie veranderen en routine creëren.

 

Masterclass 2018 12 group

 

Om goed te leren omgaan met andere omstandigheden krijg je in de masterclass opleiding geen voorinformatie zoals bij de level III opleiding. Je weet alleen hoe laat je ergens moet zijn en hoeveel dagen het duurt. De examencommissie beoordeelt hoe je daarmee omgaat en of je anticipeert op veranderende omstandigheden. Op golfbanen en in de natuur zijn de omstandigheden immers ook iedere keer anders. Kijk maar eens naar de hete zomer van 2018 en hoe lastig de baanmanagers en greenkeepers konden omgaan met de plots veranderde omstandigheden.

De masterclass opleiding is moeilijk omdat je gaat begrijpen dat je heel veel niet weet. Belangrijk is echter dat je weet waar de kennis is.

 

0-0-0-0-0

Aanvraag-icon-blue-lang-left